fbpx

Houden fitnessondernemers vandaag de dag nog wel van hun klanten?

JDV Online Coaching Leeuwarden klanten retentie

Fitness in fitnesscentra was ooit voorbehouden aan eigenaren die hun leden niet alleen instructielessen gaven, maar ook achter de bar stonden om sporters van drankjes te voorzien.

Daarnaast verzorgde hij of zij ook de in en uitschrijvingen van (nieuwe) leden. Uiteraard waren er nog meer werkzaamheden, maar dit waren wel de belangrijksten.

Één van de grote voordelen was dat iedereen die lid was meteen wist wie waar voor verantwoordelijk was omdat er simpelweg maar een paar mensen werkten.

Men wist ook wat men kon verwachten omdat de eigenaar die het meest aanwezig was ook degene was die ooit met een visie de club begonnen was.
Men kreeg wat men verwachtte te krijgen: Resultaat. Simpelweg omdat de eigenaar dat eiste van zichzelf.

De reputatie van zijn fitnesscentrum kon alleen maar groeien wanneer zijn sporters positief over hem en het centrum zouden spreken. Er was dus veel aan gelegen om het mensen naar de zin te maken.

Dit werd niet gedaan door high-tech apparatuur overigens, of door de nieuwste groepsles, maar vooral door de noodzakelijke persoonlijke aanpak binnenin het centrum. Men kon niet anders. Slechte resultaten betekende simpelweg slechte mond tot mond reclame.

Mensen die goed behandeld werden voelden zich gewaardeerd en dit creëerde een gevoel van loyaliteit. Opzeggen of kijken naar de buurman die een club opende was alleen aan de orde wanneer men dit gevoel van loyaliteit niet had naar een club toe.

Er is niets sterker dan een lid dat loyaal is naar de club waar hij serieus wordt genomen, met respect wordt behandeld en het resultaat behaalt waar hij lid voor is geworden.

Voetbalsupporters zullen vanwege deze reden dan ook zelden tot nooit van club wisselen.

Een club die geleid wordt door passie vanuit een duidelijke visie creëert gepassioneerde sporters.
Net zoals Porsche (los van de prijs) gepassioneerde Porsche rijders creëert door ze niet alleen een unieke rijervaring te bieden, maar vooral een goed gevoel omdat ze weten wat ze maken, waarom ze het maken en voor wie ze het maken zou de fitnessindustrie deze motivaties ook eigen moeten maken.

Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en worden we aan alle kanten om de oren geslagen met gezondheidstips en aanbieders om te bewerkstelligen dat we ook gezonder worden. Zo zijn er veel, heel veel fitness-centra’s bijgekomen en heeft de één nog mooiere aanbiedingen dan de ander.

De buurman is tegenwoordig soms letterlijk een buurman geworden en is nu wel je grootste concurrent.
Waarom is dat nu anders vergeleken met vroeger?

Je zou kunnen zeggen: de prijzen zijn steeds lager geworden waardoor de concurrentie sterker is geworden. Uiteraard kan dit een middel zijn om je af te zetten tegen de concurrent die hogere abonnementstarieven hanteert, maar is het de ware reden?

Je kunt ook zeggen, het is het grotere aanbod dat zorgt voor concurrentie. Ook dit kun je niet helemaal ontkennen want er zijn nou eenmaal meer clubs bijgekomen in het fitnesslandschap waardoor mensen meer keus hebben, maar is het de ware reden?

Je kunt ook nog zeggen, het is het product. En dit gegeven is ook deels waar want mensen zijn nou eenmaal altijd nieuwsgierig naar een ander product en zeker als dit product pretendeert hen van hun problemen af te helpen zullen ze hiervoor gevoelig zijn.

Maar nogmaals, is het de ware reden?

De rode draad die doorloopt in de beslissingen die mensen kunnen nemen en die hierboven staan is wat ik al eerder beschreef en ik herhaal het hier nog maar eens:

Er is niets sterker dan een lid dat loyaal is naar de club waar hij serieus wordt genomen, met respect wordt behandeld en het resultaat behaalt waar hij lid voor is geworden.

Dit is en blijft de belangrijkste drijfveer voor mensen om een gemiddeld bezoekniveau vast te houden, hierdoor meer resultaat te ervaren en wellicht voor elke clubeigenaar het allerbelangrijkste: deze ervaringen door te vertellen aan een ieder die het wil horen zodra fitness ter sprake komt op verjaardagen, feestjes, op het werk en in de supermarkt.

Elk fitness-center heeft een duidelijke visie en via een eenvoudige Google search kom je al snel achter een visie van die club.

Maar hoe mooi een visie ook op papier lijkt. Het is voor veel clubs ook moeilijk om hem ook waar te maken in de praktijk. Moeilijk, maar gelukkig nooit onmogelijk.

De eigenaar van het kleinschalig fitnesscentrum waar ik over sprak in het begin kon zijn centrum prima managen. Het ledenaantal was immers niet zo groot en de druk lag al helemaal niet bij sales omdat de retentie destijds veel en veel beter was.

De eigenaar die zelf ook vaak nog behoorlijk actief aan het trainen was kon zijn visie namelijk werkelijk omzetten in passie en dit voelden de leden. Het gevolg was dat meer mensen resultaat hadden en zich door de frequentere en vooral persoonlijkere contactmomenten ook steeds meer thuis voelden.

Een visie op een website en uitgesproken door een salesmedewerker kan je dus ver brengen, maar zolang sportschooleigenaren niet leren van hun leden te houden en ze echt laten voelen hen te willen helpen, zullen ze nooit ECHT succesvol zijn en zullen hun sporters altijd passanten zijn die snel zullen uitstappen om te kijken of de volgende trein ze WEL brengt waar ze naar toe willen.

Om te concurreren met je buurman kun je of in prijs zakken, je product er voelbaar uit laten springen of beide als je snelle stappen wilt zetten.

Prijzen verlagen is gemakkelijk, maar als je als eigenaar nog steeds niet hebt geleerd om je club gevoel over te brengen op je leden zul je nooit het gewenste aantal leden krijgen om dezelfde omzet of meer te draaien vergeleken met de oude prijs.

De achterdeur staat immers nog steeds open en hoewel een lid bij een tariefsverlaging weliswaar minder per maand betaalt, is er nog steeds geen sprake van loyaliteit en voelen ze zich (weer) bedonderd door hun club.

Het gevolg: Opzeggers die een negatieve ervaring maar al te graag rondbazuinen aan iedereen die het wil horen op verjaardagen, feestjes, afijn, je begrijpt waar ik heen wil.

Uit onderzoek blijkt ook dat 95% van mensen die lid zijn geweest van een club hier helaas negatieve ervaringen mee hebben.

Hetzij door de slechte begeleiding tijdens hun sportuurtje, de tegenvallende faciliteiten, maar vooral vaak ook nog eens vanwege de lastige opzegprocedure waardoor deze mensen jouw club absoluut geen tweede kans zullen bieden wanneer ze ooit weer eens besluiten te gaan sporten.

De rode draad van deze blog:
Succes in de fitnesswereld valt of staat met het van mensen houden.
Als eigenaar van een sportschool(keten) hoor je het hier in eerste instantie voor te doen.

Wanneer je vervolgens personeel aanneemt en hen leert waarom het zo belangrijk is om iedere klant bij voorbeeld te begroeten bij binnenkomst en vertrek en ze de aandacht geeft die ze verdienen, komt het succes (geld) vanzelf.

Meer leesvoer

Ouder dan 40? Like dan onze Facebookpagina voor de beste tips over gezond ouder worden

Share via
Copy link
Powered by Social Snap